Tragédie v Le Mans

3. září 2018 v 11:00 | Matty
24 hodin Le Mans. Nejslavnější automobilový závod světa nebyl v 50. letech jen obrovskou podívanou pro diváky, ale v době po druhé světové válce vítané povyražení. A tak se na ročník 1955 sjelo do francouzského městečka Le Mans téměř tři sta tisíc diváků, kteří se rozprostřeli po celé délce třináctiapůl kilometrového okruhu. Ti nejšťastnější pak zabrali místa podél starovní rovinky, na níž měly jednotlivé stáje svá depa. Ta tehdy nebyla oddělená od dráhy jako dnes. Fanoušci, kteří se těšili na dlouhý závod, netušili, že za tak dobrý výhled mnoho z nich zaplatí životem...



Zatímco dnes jsou pravidla ohledně počtu jezdců v týmech jasně daná a v každém voze se střídá trojice pilotů, v 50. letech si s pravidly nikdo příliš nelámal. Například o tři roky dříve odjel domácí Pierre Levegh prakticky celý závod sám. Dokonce by i pravděpodobně vyhrál, ale po 23 hodinách se mu porouchalo auto a on musel vzdát. Teď v roce 1955 je bezmála padesátiletý Levegh na startu znovu, aby konečně vyhrál, ale konkurence není lehká, a tak Levegh společně s kopilotem Fitchem obsadil jeden z jeho továrních vozů. V druhém seděli úřadující mistr formule 1 Juan Manuel Fangio z Argentiny a vycházející hvězda Stirling Moss. Hlavním konkurentem Mercedesu byl Jaguar s vynikajícím, ale velice arogantním Mikem Hawthornem. Šestadvacetiletý mladík trpěl vážnou chorobou ledvin a možná proto jezdil všechny závody na hraně rizika.

Přesně v 16 hodin přeběhlo 58 jezdců napříč dráhu a naskočilo do zaparkovaných vozů. Závod začal. Zprvu vedl Castelotti na Ferrari, ale postupně se o vedení začali přetahovat právě Fangio a Hawthorn. Co chvíli padaly rychlostní rekordy a diváci byli ve varu. Po dvou a půl hodinách a pětatřiceti okruzích stále vedl Hawthorn, v poslední zatáčce před cílovou rovinkou a depem měl před sebou o kolo zpět jedoucího Lance Macklina. Za oběma se držel Pierre Levegh, také o kolo zpět, a skupinku uzavíral v tu chvíli druhý Fangio. A pak se to stalo.

Hawthorn se rozhodl zajet do depa a natankovat, ještě předtím chtěl předjet Macklina. Dostal se před něj, ale hned poté dupl na brzdy, aby se trefil do boxu. Překvapený Macklin strhl volant doleva, aby se vyhnul kolizi, ale tam už oba míjel rychlostí přes 240 kilometrů v hodině Levegh. Ten už nestihl nijak zareagovat, pouze stačil dát rukou znamení za ním jedoucímu Fangiovi. Díky tomuto gestu vyvázl argentinský mistr světa z následující hrůzostrašné havárie bez zranění. Zatímco se prosmýkl mezi Hawthornem a Macklinem, Leveghův Mercedes naletěl plnou rychlostí na Macklinův vůz jako na rampu a katapultoval se přímo mezi diváky, oddělené v té době od trati jen nízkým náspem. V tu chvíli už Pierre Levegh za volantem nebyl. Vypadl z auta na silnici a náraz ho okamžitě zabil. Odtržená kapota pak některé diváky setnula jako letící gilotina. A aby toho nebylo málo, motor, který při nárazu vyletěl z auta, explodoval jako granát a proražená palivová nádrž zapálila torzo toho, co ještě před vteřinou bylo Leveghovým Mercedesem. Ten byl vyroben revoluční technologií převážně ze slitin hořčíku, a měl tak menší zápalnou teplotu než bylo obvyklé. Záchranáři neměli s touto slitinou absolutně žádné zkušenosti. Plameny tak šlehaly s netušenou intenzitou a hasiči nevěděli, co mají dělat.

Nastala absolutní hysterie. Všude kolem krev, odtržené končetiny, mrtvá těla. Oficiální záznamy uvádějí 84 mrtvých včetně Pierra Levegha. Macklin, který nebohého Francouze úhybným manévrem de facto poslal na smrt, z havárie vyvázl se zdravou kůží, ale jak se snažil zvládnout nekontrolovatelný vůz, zabil ve smyku jednoho z přihlížejících. A co je ještě neuvěřitelnější, tohle nebyl konec. Organizítoři se totiž báli, že kdyby byl závod zrušen, odjíždějící diváci by zablokovali přístupové cesty sanitkám, a tak závod pokračoval. Mnozí jezdci se tak až do konce závodu nedozvěděli, jaká hrůza se na trati odehrála. Až před půlnocí se Mercedes ze solidarity k obětem rozhodl stáhnout oba své zbývající vozy, přestože v tu chvíli jely na prvních dvou místech. Pro vítězství si tak dojeli Hawthorn a střídající pilot Bueb, kteří nadšeně slavili, jako by nic jiného neexistovalo, a přitom si ani neuvědomovali, že za Hawthornův manévr při předjetí Macklina zaplatilo životem přes osmdesát lidí. To už bylo moc i na novináře, pro které byli v té době automobiloví závodníci cosi jako nedotknutelná božstva. Na druhý den obletěly obrázky z Le Mans celý svět. Francouzské deníky pak na titulní straně zveřejnily záběr Hawthorna s Buebem, jak stříkají šampaňským, a doprovodili to všeříkajícím komentářem. Text titulku zněl: Na zdraví, pane Hawthorne.

Nehoda v Le Mans ovlivnila automobilové závody na mnoho let dopředu. Vyšetřování sice prokázalo, že za nehodu nemohl žádný z pilotů, což je vzhledem k Hawthornově roli v celé tragédii ohromující, ale pořadatelé se okamžitě poučili. Pro další ročníky oddělili depa od dráhy, okruh prošel změnou, aby byl bezpečnější a ne tak rychlý, a především byly lépe ohrazeny divácké tribuny. Nehoda zároveň rozpoutala debaty o bezpečnosti automobilových závodů zejména ve Švýcarsku, kde byly v reakci na tragédii zakázány automobilové závody, a tento zákaz platí dodnes. Mike Hawthorn se stal v roce 1958 mistrem formule 1, ale dva měsíce po zisku titulu se zabil při dopravní nehodě, když chtěl se svým Jaguarem předjet pomaleji jedoucí auto. Bylo mu 29 let. Juan Manuel Fangio ke svým dvěma titulům mistra světa formule 1 přidal ještě tři další. V 51 závodech si připsal 24 vítězství a je dodnes považován za jednoho z nejlepších pilotů historie. Zemřel v roce 1995 ve věku 84 let. Lance Macklin se v září 1955 účastnil dalšího závodu, ale opět se přimotal do smrtelné nehody, při které zemřeli Jim Mayers a William T. Smith. Následně opustil automobilové závody jednou provždy a zemřel čtyři dny před svými 83. narozeninami v roce 2002. Automobilky Mercedes-Benz dokončily zbylé závody ročníku 1955 a stáhly se z motoristického světa. Na okruzích se znovu objevily až v roce 1985...
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Leník Leník | Web | 9. září 2018 v 10:21 | Reagovat

To je něco hrozného ???  O_O ! Nikdy jsem o tom neslyšela. Děkuji za nové informace

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama